Lindex Odenplan

Jag var inne på Lindex vid Odenplan.De hade "halva reapriset" och jag var på jakt efter kläder till Rebecca. Jag hittade ett par plagg och begav mig mot kassorna.
Butiken är i två plan.Gatuplan där det finns damkläder och en trappa ner där det säljs barnkläder, underkläder och kosmetik. Jag befann mig alltså en trappa ner och ville betala varorna.
Vid kassasdisken fanns det två kassor varav en var öppen.
I kassan bredvid stod två tjejer och galgade upp plagg som låg i en stor hög på kassadisken, dom småpratade med varandra,tittade upp ibland på kön som växte till den enda öppna kassan.
Ingen av dom gjorde någon ansats av att vilja öppna kassa 2.
Jag hade lite bråttom,så efter en stund när kön hade blivit ännu längre tog jag ett kliv fram och frågade:
-Ursäkta?! Skulle ni kunna öppna en kassa till? (vänlig ton)
Expediten som hade sin kassa öppen(och som inte arbetade speciellt snabbt) svarade:
-Nej, tyvärr.Men du kan gå upp och betala!
-Jag vet det!Men ni har ju en kassa till här som ni skulle kunna öppna?
-Nej , det går inte, det ligger ju en massa kläder där som ska sorteras/galgas!
-Jo, jag ser det.Men skulle man inte kunna lägga dom åt sidan och öppna kassan?
-Vilken sida tycker du att vi ska lägga dom på?????(sur otrevlig ton)
Varpå hon tittade sig omkring för att påvisa att det inte fanns någon plats(enligt henne)att flytta kläderna till.
Jag svarade:
-Jag kanske skulle kunna hitta någon plats att lägga kläderna på,MEN nu jobbar JAG ju inte här, utan jag är här som kund och jag vill betala!(kanske inte i lika trevlig ton som jag inledde med)
-Ja men du får vänta!




Jag blev verkligen förvånad över hennes svar och ovilja att hjälpa till.
På min arbetsplats H&M, som butikschef har jag ju genom åren tagit emot telefonsamtal från kunder som varit missnöjda med bemötandet som dom har fått.
Det är ju aldrig roligt att ta emot ett sånt samtal.
Jag är alltid noga med att be om ursäkt,se till att kunden vill komma igen och eventuellt ge kompensation.
En annan viktig del är ju att prata med personal/den anställde som kunden har upplevt som otrevlig samt i vissa fall prata med alla anställda i butiken.

Efter mitt besök på Lindex var jag irriterad.Expediten hade inte behövt svara så näsvist.
Jag bestämde mig för att ringa till Lindex, Odenplan och berätta för butikschefen om
mitt besök där.
Hon var inte helt lätt att få tag i, butikschefen på Lindex, men två dagar efter mitt besök
fick jag prata med henne.
Hon lyssnade tålmodigt på min berättelse. Jag hade även synpunkter på hur jag tyckte de skulle jobba under en "halva reapristaktivitet" och förslag på hur expediten hade kunnat svara mig.(Jag sade ingenting om att jag jobbar på H&M).
Hon beklagade naturligtvis det inträffade,MEN hon försvarade ändå sin kollega, vilket jag tyckte var dåligt.
Hon menade att det är minst lika viktigt att ta hand om kläder som ska galgas som att ta betalt.
Jag tycker det viktigaste är att ta betalt ,att hjälpa kunden och SEDAN galga varor!
Hon var helt ointresserad av att veta vilken expedit som hade varit otrevlig, vilket också förvånade mig.
Ingen uppföljning/feedback till personalen innebär att den här expediten kan fortsätta svara näsvist till kunder och tro att det är OK. Nä, jag var inte imponerad av Lindex butikschef. Just nu är jag inte så sugen och gå till just den butiken. Synd för dom, för innan detta inträffade tyckte jag att den butiken var en av de bästa Lindexbutikerna i stan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0